Data: 29.06.2020 – 2.08.2020
Miejsce: Internet oraz intensywne, trzydniowe warsztaty na żywo
Moderatorki: Natalia Królak, Marysia Pyrek, Aleksandra Musielak
Uczestnicy projektu: Marysia Maciołowska, Maja Mich, Iliia Prosvietov, Anastasia Khatimova, Eva Yashchychyn, Ivan Kovhan, Aryna Charauka, Oliwia Dąbrowska, Ida Piątkowska, Varvara Pokhyl, Emilia Wiśniewska, Zuzanna Wiśniewska, Daniela Walkowska, Lucyna Gancarczyk
Partnerzy: Stowarzyszenie Educational Cha(lle)nge, Nadbałtyckie Centrum Kultury oraz Fundacja RC.
Projekt JESTEM SAM?, stworzony został po to, by umożliwić młodzieży w wieku 12 – 18 lat wypowiedź publiczną dotyczącą ich przemyśleń w kwestiach zdrowia psychicznego dzisiejszych nastolatków. Współpracując stale z psycholożką, obserwując debatę publiczną o psychiatrii dziecięcej w Polsce, analizując alarmujące wyniki raportu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, zauważyłyśmy, że w praktyce nie ma platform, przez które wypowiadać by się mogła na te tematy młodzież. Warsztaty powstały więc po to, by porozmawiać wprost z nastolatkami o tym, co dotyczy ich bezpośrednio.
Przez pierwszy miesiąc pracowałyśmy z grupą za pomocą aplikacji Zoom, łącząc się online w samym środku pandemii. Biorąc pod uwagę jak trudny był to dla nas wszystkich okres, a także wagę podejmowanych kwestii, pomiędzy zajęciami z kreatywnej analizy, licznych dyskusji czy rozmów dotyczących wpływu przestrzeni i obecności drugiej osoby na stan psychiczny jednostki, odbywały się również z młodzieżą osobne zajęcia grupowe, a także indywidualne z psycholożką, Aleksandrą Musielak. Dzięki temu, młodzi ludzie mieli okazję zapoznać się z ćwiczeniami oraz metodami pomagającymi profilaktycznie zadbać o własne zdrowie psychiczne.
Zwieńczeniem warsztatów był trzydniowy cykl intensywnych zajęć teatralnych, podczas których staraliśmy się odpowiedzieć na pytania dotyczące samotności w swoim pokoleniu, niezrozumienia ze strony starszych pokoleń, zjawiska depresji u najmłodszych. Dzięki metodom z pogranicza dramy oraz twórczego pisania, uczestnicy zyskali możliwość artystycznego wyrażania siebie w trudnych, ale ważnych społecznie tematach.
Podczas warsztatów, wspólnie podjęliśmy się analizy dwóch tekstów – Miłości w czasach zarazy autorstwa Janusza Schwertnera, a także alarmujących wyników raportu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, dotyczącego systemu ochrony przed krzywdzeniem. Staraliśmy się zrozumieć jak zbudowany jest system, czego mu brakuje, w jaki sposób mówić o własnych doświadczeniach z zaburzeniami czy nierównowagą zdrowia psychicznego. Zbudowaliśmy mapę miejsc i numerów godnych zaufania – przestrzeni, gdzie można szukać pomocy doraźnej czy długofalowej. Spróbowaliśmy poprzez pracę kreatywną zrozumieć, w jaki sposób można negatywnym sytuacjom przeciwdziałać.
Najważniejszą częścią naszych warsztatów było jednak wykroczenie poza ich formułę i zawiązanie się głębokich, przyjacielskich relacji wśród uczestników – a także samych prowadzących! Zaczęliśmy wspólnie spotykać się ponadprogramowo, dyskutować, oglądać razem spektakle. Wspólnie zbuntowaliśmy się przeciw samotności poprzez naukę bliskości, uważności, wzajemnego wsparcia.
Bezpośrednim efektem naszych warsztatów jest czytanie performatywne autorskich tekstów młodzieży, będących odzwierciedleniem ich myślenia dotyczącego stanu choroby psychicznej. Czytanie, w formie podcastu, będzie dostępne na platformie Spotify, na kanale naszej fundacji: Radio Fala oraz na platformie YouTube.
Projekt dofinansowany w ramach Gdańskiego Funduszu Młodzieżowego, ze środków Miasta Gdańska.